lørdag den 7. februar 2015


Tag en pause / vær den bedste udgave af dig selv.

Uro indeni / hele tiden på vej til nogen andet / mange tanker. Kender du det? Desværre helt almindelige fænomener i vores samfund. Der er mange ting at forholde sig til hele tiden og også mange ting, man kan tænde for og aflede opmærksomheden med.

Den sidste dag i 1997 blev jeg 40 år. Indtil da havde jeg svært ved at falde i søvn. Jeg kunne nemt ligge 1/2 time. Fik jeg en tanke om et eller andet, jeg skulle huske dagen efter, eller et eller andet en eller anden havde sagt i løbet af dagen, så var det som om nervetrådene rejste sig op hele vejen i min krop, og jeg var lysvågen. Det var pænt meget spild af tid og ligge der uden at kunne falde i søvn. Jeg kunne også have en tendens til at spænde op i musklerne i løbet af dagen pga de tanker jeg havde.

I 1998 lærte jeg at meditere. Jeg mediterede 2 x 20 minutter hver dag i 1 år i hvert fald. Jeg mediterer stadig væk, men er ikke helt så flittig. Nu er det kun 20 minutter og nogle dage glipper det.

Det jeg har fået ud af at få dette redskab ind i mit liv er, at jeg kan falde i søvn om aftenen. Det er meget sjældent, der går lang tid. Jeg har færre tanker i mit hoved. Det betyder faktisk bare, at der ikke er så meget "knald på", men at det flyder mere stille og roligt. Jeg kan også tage mig selv i at dyrke en eller anden tanke, som ingen nytte er til, og bare gør mig urolig, og slippe den. Jeg er blevet mere nærværende, fordi jeg er mere tilstede.

En gang om dagen træner jeg mit hoved og er med det, der nu er.

Der er ikke blevet mindre fart på i vores samfund siden 1997. Jeg oplever i min praksis, at der er mange, som har tankemylder, uro, søvnbesvær. De giver ikke sig selv pausen / stilheden i hverdagen. Der er radio i bilen på vej til arbejde, eller telefon. På arbejdspladserne er der pres på og tendens til at blive målt og vejet / evalueret. Det kan også give bekymringstanker. Familien skal naturligvis passes, måske er der efteruddannelse, fritidsinteresser osv osv. OG så har vi fjernsynet.

At gøre noget godt for sig selv er, at gøre noget godt for de nærmeste. Trives du, så trives de, for du kan være til stede med den bedste udgave af dig selv.

Det jeg egentlig bare vil sige med dette indslag er: Vi skal huske at tage vare på os selv, og man kan mentaltræne, ligesåvel som man kan træne musklerne i kroppen. Personligt mener jeg ikke, vi er skabt til at kunne trives med hele tiden at skulle forholde os, så meditation eller andre lignende metoder kan gøre noget i forhold til trivsel.

Det gælder bare om, at finde ud af hvad der duer for en selv.

HAV EN GOD DAG :-) Pas på dig.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar