søndag den 10. februar 2013


8 gode råd til god kommunikation & konfliktløsning


1. Start med dig selv

Man kan altid blive bedre til at løse problemer og håndtere konflikter – uanset om det er på hjemmefronten eller på arbejdspladsen. Når man har en konflikt kan det betyde, at man lærer sig selv og andre bedre at kende. Konstruktiv kommunikation i hverdagen starter med at sætte ord på det du tænker, at blive mere modig og åben og ikke forvente, at andre skal kunne læse dine tanker. Den anden er ikke tankelæser.

2. Uenighed er OK

Forskellige meninger kan være dynamiske og spændende, men mange mennesker bryder sig ikke om konflikter. Hvis man tør interessere sig for den andens synsvinkel – både der hvor hun ligner én selv – og hvor hun mener noget andet, kan man blive langt klogere, end man var i forvejen. Undersøg hvad I er enige om – og hvor I mener noget forskelligt. Vi føler os oftest bedst tilpas med nogen, der minder om os selv. Det er trygt og godt, men man bliver ikke så pokkers meget klogere af det. Tag det som en udfordring og læring at undersøg på, hvorfor nogen synes noget helt andet end en selv-

3. Lad ikke konflikterne udarte sig

Det er rigtigt at få reageret på de små ting, som irriterer dig - hvis du ikke kan slippe dem. Hvis de sidder i dig uden at du får taget konflikten, så er det hensigtsmæssigt, at få ryddet op inden de vokser sig store som elefanter. Så er det der er overtryk på kedlen og det hele koger over på et tidspunkt, hvor der har været lagret op et stykke tid.


4. Fakta og følelser - to forskellige elementer.

Jo flere følelser vi har i klemme, jo mere voldsom kan konflikten blive. Vi kan nemt glemme, hvad problemet egentlig handlede om. Vi blander let vores sårede følelser ind i det. Stil spørgsmålet, hvad den anden rent faktisk mener i stedet for at gå i forsvarsposition. Du er ikke forpligtet til at sluge andres kritik råt, men du kan forholde dig undersøgende til den.

5. Hold dig på egen banehalvdel

I stedet for at bruge du-budskaber, hvor du fortæller den anden, hvad du synes der er galt med ham/hende, så hold dig på egen banehalvdel og fortæl, hvordan du oplever situationen, og hvad den gør ved dig. “Jeg er bekymret . . . . ”, “ Det gør mig urolig . . . .” Tag ansvaret for din egen oplevelse og spørg hvordan den anden opfatter problemet. Vær afklarende.


6. Lad fortiden ligge

Undlad at remse en masse gamle irritationer op – dengang den anden gjorde.. sagde.. glemte.., så prøv at koncentrere dig om fremtiden. Fortiden kan vi ikke lave om på, men vi kan bestemme, hvordan fremtiden skal være ved at træffe nogle valg omkring den. Fortæl hvordan du kunne tænke dig, at situationen skulle være næste gang? Fortæl hvad du ønsker, i stedet for at kritisere:  Lær at tilgive.

7. Brug din empati

Empati betyder, at du er i stand til at sætte dig i den andens sted. Ikke ved at sige; “jeg ved FULDSTÆNDIG hvordan du har det! Det kender jeg godt fra mig selv”, for det er ikke sandt. Vi fungerer allesammen forskelligt, og det kan virke provokerende og som om man ikke vil lytte til den anden. Vis i stedet for interesse og brug din nysgerrighed. Det vækker glæde at blive spurgt til og få opmærksomhed.. Øv dig i at lytte noget mere og undlad at komme med bedrevidende udsagn.


8. Påtag dig selv et ansvar

Det bedste du kan gøre, hvis du ønsker forandring, er at starte med dig selv. Det er håbløst at begynde at lave om på andre. Lær noget nyt! Læs en bog om god kommunikation, Assertion, Girafsprog eller generel konflikthåndtering. Gå på kursus. Øv dig sammen med venner eller kolleger. Start med små udfordringer og tag de større, efterhånden som du kommer i træning.
Gør noget andet end du plejer, så får du nye resultater!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar